درمان ریشه دندان چیست ؟

درمان پوسیدگی زمانی که به موقع انجام نگردد پیشرفت می کند و به مرکز دندان یا پالپ دندان می رسد. در ناحیه پالپ دندان اعصاب وعروق دندان وجود دارد که وظیفه پالپ دندان عصب دهی، خونرسانی و زنده نگه داشتن دندان می باشد. زمانی که میکروب ها که عامل پوسیدگی هستند به مرکز دندان سرایت کنند بتدریج باعث مرگ عصب دندان می شود. در این مواقع دندانپزشک به درمان ریشه دندان می پردازد تا از سرایت عفونت به استخوان فک پیشگیری شود. با این روش دندان طبیعی فرد حفظ می شود و در عین حال هیچ گونه درد و ناراحتی را در زمان غذا خوردن به همراه ندارد. مسلما حفظ دندان طبیعی هم از نظر زیبایی و هم از نظر سلامتی و نیز اقتصادی به صرفه تر خواهد بود.( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی , درمان ریشه یا عصب کشی دندان در شهرک غرب )

 

 

درمان ریشه یا عصب کشی
( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی متخصص ارتودنسی در شهرک غرب )

 

درمان ریشه دندان، درمانی است که برای معالجه بیماری های بافت پالپ و بافت نگهدارنده ریشه دندان به کار می رود .اما اینکه عصب کُشی یا عصب کِشی اصطلاح عامیانه به کار می رود باید گفت این اصطلاح اشتباه است و به دلیل اینکه عصب دندان خارج می شود عصب کِشی به معنای درمان ریشه نزدیک تر است .

( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی , درمان ریشه یا عصب کشی دندان در شهرک غرب )

شاید این مطلب را هم بپسندید…

کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی
( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی متخصص ارتودنسی در شهرک غرب )

مشکلات درمان ریشه دندان

احتمالا شما هم وقتی که به عوارض درمان ریشه یا اندو دندان فکر می کنید، یکی از دردناک ترین دردهای جراحی دندان را در ذهن خود ایجاد می کنید، زیرا که درمان آن زمان زیادی نیاز دارد. همانطور که می دانید زمانی به درمان و جراحی ریشه دندان نیاز است که در دندان مشکلی مانند التهاب یا عفونت وجود داشته باشد که باعث پوسیدگی یا ترک دندان شود. جراحی و درمان ریشه دندان به پیشگیری بروز درد و به زیاد شدن آبسه کمک می کند.

برای بیشتر مردم درمان ریشه دندان به خوبی و بدون هیج مانعی به پایان می رسد، ولی بعد از درمان ریشه یا اندو دندان خطراتی به همراه دارند که منجر به جراحی می شود و دانستن آن عوارض به شما برای دوره ی بهبود بعد از جراحی کمک می کند. ما در این مقاله به عوارض و مشکلات بعد از درمان ریشه دندان می پردازیم و آنقدر که شما فکر می کنید این عوارض دردناک نیست و خیلی زود می توانید به حالت سابق خود برگردید.

با درمان ریشه دندان، دندان های طبیعی خود را از دست ندهید

بهترین متخصص درمان ریشه دندان در تهرا ن می گوید درمان ریشه ی دندان نیز یک راه برای از دست ندادن دندان های خراب شده یا آلوده می باشد. زمانی که دندان شما دچار پوسیدگی می شود. عصب های آن فعال شده و لثه ممکن است ملتهب گردد. معمولاً از روش هایی چون از عصب کشی، پر کردن برای درمان آن استفاده می ‌کنند. برای اعمال درمان ریشه های دندان ابتدا باید کانال ریشه را با روش ‌های خاص عصب‌ کشی نمود. لذا اگر افراد در زمان پر کردن و یا سوراخ کردن درد زیادی را حس نمی‌ کنند. پس از آن حفره ایجاد شده یا به عبارتی کانال ریشه توسط مواد پرکننده پر خواهد شد.

زمانی که دندان شما را عصب کشی می کنند. شما می توانید با آن حتی بستنی یخ زده را نیز گاز بزنید. بدون این که هیچ دردی را احساس کنید. نکته ‌ای که در رابطه با درمان ریشه ی دندان وجود دارد. این است که شما در انجام این عمل نبایست به هیچ عنوان از مسواک و خمیردندان استفاده کنید. توجه داشته باشید زمانی که کانال ریشه شما ایجاد شده است اما هنوز هیچ مواد پرکننده آن را پر نکرده است. با استفاده از خمیر دندان باکتری های دسترس را از بین برده و باعث می شوید که باکتری ها به کانال ریشه حمله کنند و خود را در آنجا پنهان کنند. چرا که شما نمی توانید این قسمت را با خمیردندان بشویید. به همین جهت دچار آبسه ریشه خواهید شد.

لذا استفاده از خمیردندان و مسواک می تواند باعث بروز عفونت در ریشه شود که به تازگی در آن حفره ایجاد شده و در حال درمان می‌ باشد. اگر این عفونت گسترش پیدا کند حتی می تواند موجب تورم سر، لثه و گردن شود. وجود مقدار زیادی باکتری حتی می تواند موجب از بین بردن استخوان در نوک ریشه شود. به همین جهت دیگر شما باید دندان را کنده و پرت دهید. چرا که آن دندان نمی تواند کارایی خود را اجرا کند. درمان ریشه ی دندان دارای مزیت ‌های بسیار گسترده و زیادی است که در ادامه به ذکر آن خواهیم پرداخت.

( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی , درمان ریشه یا عصب کشی دندان در شهرک غرب )

شاید این مطلب را هم بپسندید…

درمان ریشه یا عصب کشی
( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی متخصص ارتودنسی در شهرک غرب )
مزیت های درمان ریشه دندان
  1. استفاده از درمان ریشه ی دندان باعث می ‌شود که شما دندان های آسیب دیده تان را نکنده و دور نیندازید.
  2. مزیت دیگری که در رابطه با درمان ریشه دندان ها وجود دارد. این است که این روش نسبت به سایر روش هایی نظیر: ایمپلنت، لمینت، کامپوزیت و غیره ارزان تر می باشد.
  3. مزیت بعدی این است که شما با استفاده از این روش علاوه بر این که دندان خراب شده خود را احیا می کنید. می توانید از آن مانند گذشته استفاده کنید. اگرچه دندان های کامپوزیت شده یا ایمپلنت زیباتر هستند. اما به هیچ عنوان نمی توانند کارایی یک دندان طبیعی را داشته باشند.
  4. مزیت بعدی این است که شما با درمان کردن ریشه دندان خود هیچ گونه حساسیتی در برابر گرما یا سرما نخواهید داشت. لذا خوردن چای داغ و خوردن بستنی یخ نمی تواند موجب تیر کشیدن دندان های شما شود.
  5. با استفاده از این روش هنگام جویدن یا گاز گرفتن هیچ گونه دردی را احساس نخواهید کرد. پس از اینکه ریشه دندان های خود را درمان کنید. دندان‌ های شما بسیار محکم شده و دچار خوردگی یا ترک خوردگی نخواهد شد.
  6. با درمان ریشه های خود از شر لثه های متورم و دردناک نجات پیدا خواهید کرد.
  7. این روش برای دندان های بسیار پوسیده شده و لثه های عفونی شده بسیار مناسب می باشد.

عوارض درمان ریشه دندان

  1. خونریزی، سوزش و عفونت در ناحیه درمان
  2. درد و خشکی در قسمت فک
  3. بی حسی در ناحیه درمان
  4. بیش از اندازه پر کردن
  5. شکسته شدن دندان

خونریزی ، سوزش و عفونت در ناحیه درمان ریشه

همانطور که می دانید درمان ریشه دندان در حالت کلی در پاکسازی اطراف ریشه ی دندان نقش دارد، بنابراین عادی است که احساس درد و ناراحتی کنید. درد ناحیه ریشه ی دندان آنقدر زیاد نیست که باعث شود شما به شدت ضعیف شوید. اگر درد به در حالت کلی به پایان یا کمتر نشد، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

درد و خشکی در قسمت فک بعد از عمل ریشه دندان

یکی از عوارض درمان ریشه دندان احساس خشکی در ناحیه فک است که در افراد خیلی کمی پیش میاید. این مشکل به علت اینکه هنگام درمان تزریق های لازم برای درمان زده شده است پیش میاید و ممکن است تا چند روز اطراف لب و دهن قرمز و ترک داشته باشد.

 

( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی , درمان ریشه یا عصب کشی دندان در شهرک غرب )

شاید این مطلب را هم بپسندید…

درمان ریشه یا عصب کشی
( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی متخصص ارتودنسی در شهرک غرب )

 

بی حسی در ناحیه درمان ریشه دندان

معمولا زمان درمان، دندانپزشک به شما داروهای بی حسی زیادی تزریق می کند و باعث می شود که در ناحیه درمان تا 4 ماه بی حس شود. نگران این موضوع نباشید زیرا که برای همیشه قرار نیست دهان شما بی حس باشد.

بیش از اندازه پر کردن ریشه دندان

زمانی که دندانپزشک به مرحله پر کردن کانال ریشه دندان می رسد، ممکن است بین کانال ریشه و استخوان روزنه ای باشد. این روزنه احتمال دارد ماده ای که برای پر کردن کانال ریشه دندان مورد استفاده قرار گرفته است به خارج از ریشه دندان یعنی درون استخوان و بافت پیرامون آن وارد شود و برای در آوردن آن باید جراحی انجام شود.

 

( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی , درمان ریشه یا عصب کشی دندان در شهرک غرب )

شاید این مطلب را هم بپسندید…

 

 

 

درمان ریشه یا عصب کشی
( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی متخصص ارتودنسی در شهرک غرب )

 

شکسته شدن دندان در هنگام عمل اندو

یکی دیگر از عوارض درمان اندو دندان شکستن دندان ها است. بیشتر دندان هایی که بر روی آنها درمان ریشه یا اندو انجام می شود، تحت تاثیر پوسیدگی یا حجم زیادی از مواد پر کننده دندان می شوند و ممکن است به راحتی آن دندان ها شکسته شوند. بنابراین باید سریعا این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و برای پر کردن دوباره آن اقدام کنید.

آیا درمان جایگزینی بجای عصب کشی وجود دارد؟

درمان جایگزین عصب کشی، کشیدن دندان است ولی لزوماً حفظ دندان بهتر است. چرا که RCT ریت موفقیتی بالای 95 درصد دارد. حفظ دندان باعث جلوگیری از مشکلاتی می شود که در آینده قرار است رخ دهد. مثل مشکلات در جویدن، جا به جا شدن دندانهای کناری، از دست رفتن حجم و دانسیته استخوان فک. همچنین حفظ دندان و انجام RCT و بعد آن ترمیم، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است چرا که هر جایگزینی مثل بریج یا ایمپلنت از نظر اقتصادی گرانتر است.

 

( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی , درمان ریشه یا عصب کشی دندان در شهرک غرب )

شاید این مطلب را هم بپسندید…

درمان ریشه یا عصب کشی
( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی متخصص ارتودنسی در شهرک غرب )

 

عصب کشی در چند جلسه انجام می‌شود؟

درمان عصب کشی بسته به تعداد کانال های دندان، نوع درمان ( درمان اولیه یا درمان مجدد ) و پیچیدگی درمان بین نیم تا یک ساعت و نیم طول می کشد.
در صورت نبودن عفونت یا پیچیدگی خاص، درمان به صورت یک جلسه ای انجام می شود.
در بعضی موارد که دندان دچار عفونت حاد شده باشد، نیاز به قرار دادن مواد دارویی داخل دندان هست که ضدعفونی از داخل ریشه دندان صورت گیرد، در این حالت پر کردن ریشه دندان ( اتمام RCT ) در جلسه دوم صورت می گیرد.

چه داروهایی بعد از عصب کشی توصیه می گردند ؟

بهترین داروهایی که بعد از درمان ریشه توصیه می شوند، مسکن ها هستند که پرکاربردترین آن ها پروفن یا ژلوفن می باشد و بهتر است بعد از درمان 6 ساعت یک بار مصرف گردد .
البته در صورت وجود تورم های شدید و درد ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ها مثل آموکسی سیلین ، مترونیدازول و … هم باشد که باید طبق دستور مصرف گردد .

درمان ریشه دندان در کودکان

درمان ریشه، درمان یک بافت همبند شامل سلول ها، عروق خونی، اعصاب و سلول های دفاعی و سازنده ای است که در قسمت مرکزی پالپ قرار گرفته است . این قسمت اگر دچار پوسیدگی و یا حتی ممکن است ضربات دندانی که منجر به شکستن دندان در حدی شود که این قسمت از بافت دندان در معرض حفره دهانی قرار گیرد می تواند ایجاد یک التهاب و بعد از مدتی موجب عفونت شود که مستلزم درمان پالپ می شود .

درمان پالپ در سنین بلوغ و بالای هجده سال می تواند خارج کردن کل بافت پالپی باشد و جایگزین کردن آن با یک ماده ای است که سازگاری نسج داشته باشد و سپس پر کردن آن انجام می گردد . اما درمان پالپ قبل از سن هجده سالگی می تواند درمان پوسیدگی و خارج نگردن کل بافت باشد زیرا ممکن است هنوز بافت پتانسیل و ریشه داشته باشد .

 

( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی , درمان ریشه یا عصب کشی دندان در شهرک غرب )

شاید این مطلب را هم بپسندید…

درمان ریشه یا عصب کشی
( کلینیک دندانپزشکی دکتر بغدادی متخصص ارتودنسی در شهرک غرب )

 

عمر دندان تحت درمان ریشه دندان

یکی از سوالات رایج در بین عموم افراد این است که عمر دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته چقدر است ؟ در صورتی که بهداشت دهان و دندان رعایت شود و از دهانشویه ها جهت رعایت بهداشت استفاده شود همچنین به صورت سالانه دندان چکاپ شود همانند یک دندان طبیعی عمر خواهد کرد .

هزینه درمان ریشه دندان

هزینه درمان ریشه دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد . به طور معمول هزینه درمان ریشه دندان حدود سه تا چهار برابر پر کردن دندان است، لذا برای اطلاع دقیق از هزینه ریشه دندان بهتر است به کلینیک دندانپزشکی دکتر علیرضا بغدادی تماس یا مراجعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست